Sunday 28 May 2017

Ramadhan 2017

27 May 2017 Masihi
Bersamaan
1 Ramadhan 1438 Hijrah

Alhamdulillah (segala puji bagi Allah).
Saya dapat bertemu Ramadhan buat kali ke-35 dan menjalankan ibadah puasa kali ke-29.

Ye, umur 6 tahun saya sudah diajar berpuasa. Walaupun tidak penuh, namun itulah permulaannya.

Budak tadika. Tengok kawan sedap makan aiskrim, kita pun nak juga. Belum pandai mendidik nafsu.

Antara kenangan Ramadhan semasa belum akil baligh yang tidak dapat saya lupakan adalah makan aiskrim potong dalam bas semasa perjalanan pulang ke rumah selepas sekolah agama. Haus.

Setelah separuh hari di Sekolah Kebangsaan Clifford Kuala Lipis, saya singgah di rumah makcik. Letaknya di belakang stor JKR. Berhampiran Balai Polis Kuala Lipis.

Rumah kami 10 batu jauhnya. Jadi rumah makcik yang kami adik beradik panggil ateh menjadi transit.

Makan tengahari dan tukar baju ke sekolah agama. Itulah rutinnya dari Darjah 1 sampai Darjah 4.

Penat. Selalu merungut dalam hati. Penat.

Tapi bila dah besar saya sedar pengorbanan abah dan mak menghantar ke sekolah bandar demi masa depan yang cerah.

Inilah rupanya 'sekolah kehidupan' yang mendidik sifat sabar, keluar dari zon selesa, kembara mencari ilmu dan pengalaman.

Selamat menyambut Ramadhan buat semua muslimin muslimat di seluruh dunia.

Semoga ibadah kita diredhai Allah.

Ayu,
Hamba Allah yang fakir.

noorfizaayu.blogspot.com
noorfizaayu@gmail.com

No comments:

Post a Comment