Thursday 19 January 2017

Bila Dah Senior

Teks: Noorfiza Ayu Azmi
Email: noorfizaayu@gmail.com
Blog: www.noorfizaayu.blogspot.com

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua pengunjung blog ini.

Kitaran hidup pasti melalui fasa muda, tua dan mati. Saya yakin sahabat semua pernah mendengar pepatah 'Yang Tua Dihormati, Yang Muda Disayangi'. Pepatah yang sangat berkait rapat dengan adab-adab dalam hidup bermasyarakat agar wujud keharmonian dan kesentosaan.

Begitu juga halnya di pejabat. Sebagai seorang yang sudah mempunyai sebelas tahun pengalaman berkerja, saya dah dilabel sebagai senior. Tanpa saya sedari, saya menjadi tempat rujukan rakan sekerja yang masih muda.

Kata-kata dan tunjuk ajar saya dalam urusan kerja mahupun berurusan dengan bos dan unit lain menjadi panduan mereka. Membuatkan saya terfikir yang saya harus berhati-hati menuturkan kata-kata, hanya yang positif. Saya juga harus membantu mereka melihat sesuatu yang negatif dalam perspektif yang berbeza. Harus memberi inspirasi dan motivasi.

Terasa tua.

Alhamdulillah, mereka semua terang hati. Senang menerima ilmu. Moga-moga saya menumpang ganjaran keberkatan ilmu yang saya ajar.

Pencarian ilmu saya masi belum berkesudahan. Saya mencari mereka yang lebih berpengalaman dan senior untuk menimba ilmu. Ada masa belajar juga daripada adik-adik yang lebih pakar dalam bidang masing-masing.

Yang penting, hiduplah dengan memberi manfaat pada yang lain.

Sekian.

Ayu

No comments:

Post a Comment