Friday 20 January 2017

Apa Yang Menarik Di Bintulu

Teks: Noorfiza Ayu Azmi
Email: noorfizaayu@gmail.com
Blog: www.noorfizaayu.blogspot.com

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua pengunjung blog ini.

Sebelum ini ada saya ceritakan yang saya pernah berkerja dalam industri Gas Asli Cecair atau Liquified Natural Gas (LNG). Sebagai rakyat Malaysia, marilah kita sama-sama berbangga dengan adanya sebuah Kompleks LNG yang terbesar di dunia dalam satu lokasi. Lokasinya di Bintulu, Sarawak.

Suatu masa dahulu saya kerap ke Bintulu atas urusan kerja. Malah saya juga pernah ke salah sebuah Sekolah Rendah di sini ketika melawat makcik yang bertugas sebagai guru di sekolah tersebut.

Apa yang menarik di sini? Selain daripada masyarakatnya yang ramah, saya suka ke Pasar Tamu mencari sayur pucuk midin, belacan, anak jagung, jagung dan buah salak.

Sayur pucuk midin, jagung dan anak jagungnya sungguh manis dan segar. Sambil menulis, kecur liur dibuatnya. Sayur pucuk midin adalah sejenis spesis paku pakis. Batangnya lebih lembut daripada pucuk paku. Sedap digoreng dengan belacan.

Sayur pucuk midin

Jagung

Buah salak
Untuk lebih tahan lama, saya akan membungkus sayur midin dalam surat khabar sebelum dibawa pulang ke semenanjung.

Belacan dari Bintulu juga sedap. Dibungkus dalam daun, sangat unik rupanya.

Ada lagi satu yang menarik, ulat sagu atau ulat mulong.


Kita close-up sikit. Gebu-gebu semuanya. Sumber protein ni. Berani cuba?

Ulat Sagu atau Ulat Mulong
Nah sekarang kalau anda ke Bintulu, sudah tahu apa yang patut dibawa pulang bukan.

Sekian.

Ayu

No comments:

Post a Comment