Sunday 12 February 2017

Apa itu PMI dan PMBOK dalam Pengurusan Projek

Teks: Noorfiza Ayu Azmi
Email: noorfizaayu@gmail.com
Blog: www.noorfizaayu.blogspot.com

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum dan selamat sejahtera buat semua pengunjung blog ini.

Sebagai seseorang yang berkecimpung dalam bidang pengurusan projek, anda perlu tahu apa itu PMI dan PMBOK.

PMI atau nama penuhnya Project Management Institute adalah sebuah badan yang ditubuhkan bukan untuk meraih keuntungan, tetapi menyelia piawaian pegurusan projek secara global. Ia adalah sebuah persatuan yang menyatukan mereka yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam pengurusan projek dari seluruh dunia. Anda boleh menjadi ahli PMI untuk membina rangkaian dalam bidang ini, mengikuti perkembangan semasa dan memperoleh pensijilan profesional.

Anda boleh melayari https://www.pmi.org/ atau http://www.pmi.org.my/ untuk mengetahui lebih lanjut mengenai PMI dan PMI Malaysia Chapter.

Logo Project Management Institute Global

Logo Project Management Institute Malaysia Chapter


PMBOK atau nama penuhnya Project Management Body of Knowledge adalah koleksi proses, amalan pengurusan projek terbaik, istilah dan panduan yang diterima sebagai piawaian dalam industri pengurusan projek.

Berikutan ilmu pengetahuan dalam industri ini sentiasa berkembang berdasarkan penemuan-penemuan baru oleh para pengamal, PMI mengambil inisiatif mengemaskini PMBOK dan menyebarkan kepada khalayak global.

Edisi pertama PMBOK diterbitkan pada tahun 1996. Edisi terkini adalah yang kelima dan diterbitkan pada tahun 2013.



Sekian.

Ayu

No comments:

Post a Comment