Monday 13 February 2017

Cara Mendapatkan Kulit Kaki Yang Mulus

Teks dan Foto: Noorfiza Ayu Azmi
Email: noorfizaayu@gmail.com
Blog: www.noorfizaayu.blogspot.com

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum dan selamat sejahtera buat semua pengunjung blog ini.

Hari ini kita bercerita tentang kaki. Anggota badan yang selalunya paling kurang mendapat perhatian. Biarpun kakilah antara yang paling banyak berjasa.

Ada tumit yang dibiarkan merekah. Ada pula kuku menjadi cagu. Paling tidak sedap dipandang kuku dibiar panjang tidak dipotong. Tidak kurang yang kulitnya dibiar kering dan kasar. Malah ada yang berbau.

Kasihan kaki.

Apa kata kita tanam azam untuk berubah mulai hari ini. Ada cara untuk mendapatkan kulit kaki yang mulus. Tidak perlu berbelanja lebih untuk ke spa membuat rawatan pedicure. Buat sendiri sahaja.

Caranya dengan menggunakan mask untuk kaki.

Saya mula mengenali mask untuk kaki ketika bertugas di Korea. Orang Korea bukan hanya memakai mask di muka, malah tangan dan kaki juga turut diberi perhatian. Pendek kata penjagaan kulit badan secara menyeluruh.

Ini peeling foot mask yang saya sering gunakan. Jenama Nature republic.



Jenama lain yang saya pernah jumpa adalah dari The Face Shop. Kalau guna kaki anda akan menjadi selembut bayi.


Di Jepun juga terkenal dengan foot mask. Boleh cari jenama Baby Foot. Kulit kaki sahaja yang akan menjadi seperti bayi. Umur tidak ye.


Cara menggunakan peeling foot mask ini semua sama. Sarungkan mask yang berbentuk seperti sarung kaki ke kedua belah kaki anda.

Biar selama 20 ke 40 minit. Kebiasaannya saya biarkan semalaman kerana saya pakai sebelum tidur.

Buang mask.

Anda tidak akan melihat hasil serta merta.

Dalam tiga hari atau seminggu kemudian, anda akan dapati kulit anda akan beransur-ansur merekah seperti gambar di bawah.

Kaki anda melalui proses bersalin kulit. Sel kulit mati akan tertanggal dan hasilnya anda akan mendapat kulit yang mulus seperti bayi.






Cubalah.

Sekian.

Ayu.

No comments:

Post a Comment